PENGENALAN
Kira-kira setengah abad
yang lalu, semasa Daerah Bintulu masih dalam jagaan Kerajaan Kesultanan Brunei,
kerap kali Baginda Sultan datang ke Bintulu untuk melihat keadaan daerah ini
serta memungut hasil daripada penduduknya. Pada suatu hari, sedang sebuah perahu
kerajaan Brunei belayar menuju ke Kuala Bintulu, tiba-tiba bertembunglah perahu
itu dengan beberapa buah perahu yang menuju ke destinasi yang sama. Nakhoda pun
bertanya dengan seorang kelasinya, "Perahu siapakah yang banyak di hadapan
kita?" Jawab kelasi itu, "Perahu orang memanau, Datuk." Sari
sehari ke sehari perkataan 'memanau' ini dengan tidak disedari oleh sesiapa
bertukar menjadi 'Melanau'. Selain itu, Andaian lain tentang asal nama Melanau
ialah kaitannya dengan nama 'Meranau' (Maranao) atau 'Mindanau' (Mindanao).
'Maranau' atau 'Marinau' ialah nama suku kaum di Mindanao Tengah (lanun) yang
sering menyerang kawasan persisiran Sarawak yang didiami orang Melanau
sekarang.
Di Sarawak adalah terdiri daripada banyak etnik. Etnik
yang terdapat di Sarawak ialah Melanau, Iban, Kayan, Kenyah, Murut, Dusun,
Melayu, Kelabit dan lain-lain. Masyarakat Melanau adalah antara masyarakat yang terdapat di
Sarawak. Etnik Melanau
termasuk dalam kumpulan kaum Dayak. Melanau juga terdiri daripada dua jenis
iaitu Melanau bukan beragama Islam dan Melanau beragama Islam. Etnik Melanau
bukan beragama Islam majoritinya banyak di kawasan Mukah, Oya dan Bintulu.
Masyarakat Melanau bukan beragama Islam ini mempercayai makhluk ghaib yang
dikenali sebagai Ipok. Manakala, etnik Melanau Islam majoriti banyak di kawasan
Kampung Rajang, Kampung Belawai, Kampung Matu, Kampung Daro, Kampung Jerijeh,
Kampung Tanjung Manis dan Kampung Selalang. Etnik Melanau beragama Islam ini
sama seperti kaum Melayu di Sarawak dari segi kepercayaan, adat resam dan
lain-lain kecuali dari segi bahasa.
Etnik Melanau di kampung
selalang majoritinya beragama Islam. Kampung Selalang mempunyai beberapa buah
kampung kecil seperti Kampung Hilir Lama, Kampung Bunga Tanjung, Kampung Masjid
Baru dan Kampung Lot Baru. Bilangan ramai penduduk di kampung Selalang
kira-kira 9 099 orang yang menetap.
ASAL
USUL ETNIK MELANAU DI KAMPUNG SELALANG SARIKEI, SARAWAK
RUMPUT LALANG MENJADI TEMPAT PERSEMBUNYIAN
Kampung Selalang telah
wujud daripada terbinanya sebuah kilang pemprosesan kayu bakau di Kampung
Selalang. Kilang pemprosesan kayu ini telah wujud pada tahun 1959 dan ditubuh
oleh David Brennand yang berasal dari Australia. Banyak penduduk mula berhijrah
untuk menjadi buruh pekerja di kilang tersebut. Penduduk-penduduk awal adalah
terdiri daripada pekerja-pekerja yang datang dari Kampung Rajang, Jerijeh,
Belawai, Matu, Daro, Kabong, Sessang, Roban, Nyabor serta kawasan pesisiran
Sungai Rajang.
KILANG PEMPROSESAN KAYU
BAKAU DI KAMPUNG SELALANG
PERKEMBANGAN ETNIK
MELANAU DI KAMPUNG SELALANG, SARIKEI SARAWAK DARI TAHUN 1994-2012
Kira-kira pada tahun 1991 lagi kampung Selalang ini sudah semakin
meningkat penduduknya apabila terbina sebuah kilang pemprosesan kayu menjadi
tempat sumber hasil ekonomi pada masa itu. Oleh itu, banyak perubahan migrasi
yang timbul di kampung tersebut.
Disamping
itu, etnik Melanau di kampung Selalang berkembang apabila etnik Melanau yang
berasal di perkampungan yang lain seperti kampung Rajang, Jerijeh, Belawai dan
Tanjung Manis yang telah bermastautin kerja di kilang kampung Selalang ini.
Maka wujudnya etnik Melanau di kampung
ini. Dahulunya perkampungan etnik Melanau ini adalah sebuah perkampungan
kecil. Kini kampung ini juga sudah mempunyai beberapa buah kampung yang
dibahagi antaranya Kampung Hilir Lama, Kampung Bunga Tanjung, Kampung Masjid
Baru dan Kampung Lot Baru.
GAMBAR PAPAN TANDA
KAMPUNG SELALANG DAN PINTU GERBANG KILANG PEMPROSESAN KAYU
Dahulunya pekan atau pasar di kampung ini
diperbuat daripada berlian kayu tahan lama yang terletak hampir di pinggir
sungai dan berdekatan dengan Kampung Hilir Lama Selalang. Kini pekan atau pasar
sudah diperbaharui besar yang diperbuat daripada simen dan batu-bata yang terletak
di tengah-tengah kampung Selalang tersebut bagi memudahkan penduduk untuk
datang atau kunjungi. Perubahan ini berlaku atas bantuan dari kerajaan yang
prihatin akan penduduk kampung bagi memudahkan pemilik kedai dan penduduk untuk
berjual beli.
Selain
itu, Sekolah Kebangsaan Mandor Aris Selalang merupakan satu-satunya sekolah
rendah di kampung Selalang ini. Sekolah ini sudah lama ditubuhkah. Sekolah ini
juga berdekatan dengan Kampung Hilir Selalang Lama, pekan dan terletak
dibelakang kilang kayu. Oleh itu, sekolah ini menjadi tumpuan banyak kepada
penduduk-penduduk kampung untuk menghantar anak-anak belajar. Sekolah ini mempunyai
beberapa buah blok bangunan termasuk bangunan pra sekolah. Uniknya sekolah ini dibina
diatas sebuah bukit yang kecil.
GAMBAR PASAR BATU
KAMPUNG SELALANG DAN SEKOLAH RENDAH MANDOR ARIS SELALANG
Aktiviti pertanian juga tidak ketinggalan
seiring berjalan dengan perkembangan semasa di kampung Selalang. Antara contoh
aktiviti pertanian yang dijalankan di kampung Selalang ialah pertanian pindah
dan pertanian tetap. Lazimnya aktiviti pertanian pindah dijalankan untuk sara
diri ataupun kegunaan sendiri. Contoh pertanian pindah yang dijalankan oleh
penduduk kampung ialah menanam jagung, sayur-sayuran, buah-buahan, sawit dan
lain-lain lagi. Terdapat pelbagai jenis peralatan moden dan peralatan
tradisional atau baja yang digunakan oleh penduduk kampung dalam aktiviti
pertanian tersebut. Antaranya ialah, baja, cangkul, sabit, jentera pembajak,
dan racun perosak bagi mengelakkan
tumbuhan yang ditanam dimakan oleh serangga atau haiwan perosak.
PENANAMAN JAGUNG DI
KAMPUNG SELALANG
ADAT RESAM TRADISIONAL
ETNIK MELANAU DI KAMPUNG SELALANG DARI TAHUN 1994-2012
Masyarakat Melanau
mempunyai persamaan dengan masyarakat Melayu baik dari segi kepercayaan,
kebudayaan dan adat resam. Justeru itu masyarakat ini merupakan satu cabang
dalam masyarakat Melayu. Namun begitu masyarakat Melanau tetap mempunyai budaya
dan adat resam mereka yang tersendiri. Adat resam ini jelas terlihat dalam
aspek kehidupan mereka seperti kelahiran, perkahwinan dan juga kematian. Adat
resam atau amalan ini diwarisi sejak zaman berzaman dan masih diteruskan
sehingga ke hari ini.
Perkahwinan
dalam masyarakat Melanau di kampung Selalang mengandungi beberapa istiadat yang
sangat diambil berat. Jenis barangan dan hadiah yang perlu dibawa untuk tanda
tunang dan barang yang mengiringi mas kahwin. Namun begitu, asas adat
perkahwinan adalah sama seperti masyarakat lain iaitu merisik, meminang dan
majlis perkahwinan.
Adat merisik dalam kalangan masyarakat Melanau
di kampung Selalang, wakil bagi pihak keluarga lelaki akan mengunjungi rumah
keluarga perempuan untuk mengetahui lebih lanjut dan memastikan status sosial
keluarga perempuan untuk menentukan sama ada gadis itu sudah berpunya atau
belum. Sekiranya didapati si gadis itu
belum dimiliki, maka ibu bapa si lelaki akan menanyakan orang-orang yang rapat
atau keluarga terdekat si gadis bagaimana sikap si gadis, sama ada si gadis
yang dirisik rajin, baik hati dan sebagainya. Begitu juga sebaliknya bagi
keluarga si gadis. Setelah kedua-dua pihak sudah sepakat, barulah ibu bapa si
lelaki menetapkan hari peminangan atau pertunangan. Setelah persetujuan
pertunangan dibuat, maka barulah hari menghantar tanda tunang ditetapkan.
Selepas
itu, setelah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak keluarga lelaki dan
perempuan, maka diadakanlah adat tanda tunang, Kesemua barang tunang ini dihantar oleh pihak
keluarga lelaki, si lelaki sendiri dan beberapa orang lain sebagai pengiring akan
menyerahkan barang hantaran peminangan iaitu sebentuk cincin emas, sebilah
senjata seperti pedang atau samurai, sebuku al-Quran, telekung, daun sirih,
barang tembaga dan lain-lain sebagai asas. Dengan penyerahan barang tersebut
oleh wakil pihak keluarga lelaki dan diterima oleh wakil pihak keluarga
perempuan maka rasmilah pertunangan itu. Kedua-dua pihak hendaklah mematuhi
segala syarat yang telah dipersetujui bersama. Jika persetujuan dilanggar,
pertunangan boleh diputuskan. Sekiranya pihak perempuan yang memutuskannya,
barang tanda tunang mesti dikembalikan kepada pihak lelaki tetapi jika pihak
lelaki yang memutuskannya, tanda tunang itu menjadi milik pihak perempuan. Pada
masa yang sama, bapa si lelaki sebagai wakil untuk berbincang dengan keluarga
perempuan segala keputusan keluarga pihak perempuan mengenai berian dan belanja
kahwin. Sekiranya pihak si lelaki bersetuju dengan semua permintaan tersebut,
maka hari perkahwinan pun ditetapkan. Jika tidak, terpulanglah kepada budi
bicara kedua-dua pihak sama ada mahu meneruskan perkahwinan si anak atau tidak.
Majlis
perkahwinan akan diadakan secara besar-besaran. Bakal pengantin lelaki
dikehendaki menyerahkan hadiah mas kahwin sehari sebelum majlis itu diadakan.
Penyerahan ini disusul dengan acara pernikahan. Pernikahan boleh juga diadakan
pada pagi keesokannya iaitu pada hari diadakan majlis perkahwinan. Kenduri
perkahwinan akan diadakan di rumah kedua-dua belah pihak pengantin lelaki dan
pengantin perempuan yang turut dihadiri
oleh saudara mara, jiran tetangga dan sahabat handai. Pada kemuncak acara
majlis persandingan, biasanya diadakan
pada waktu tengah hari. Persandingan pertama akan diadakan di rumah pengantin
lelaki dan turut diikuti dengan persandingan yang kedua di rumah pengantin
perempuan.
Pada
sebelah malamnya, di rumah pengantin perempuan akan mengadakan sebuah hiburan
seperti karaoke dan upacara bergendang iaitu tari-menari. Hiburan seperti
karaoke biasanya dibuat sama ada pada hari siang atau malam majlis perkahwinan.
Bagi upacara bergendang pula, upacara ini dibuat pada malam majlis pernikahan
tersebut. Hadirin dijemput untuk ikut serta tetapi pasangannya mestilah terdiri
daripada kaum lelaki berpasangan sesama lelaki dan perempuan dengan perempuan. Mereka
akan saling berlontar dan berbalas pantun kepada pemukul gendang dan itu
dikenali sebagai bermukun. Mereka akan menari sehingga larut malam.
Adat resam seperti kelahiran bagi seorang ibu mahupun bayi
mempunyai pantang larangnya. Ibu yang mengandung juga terikat daripada
mengamalkan pantang larang. Pantang larang tradisional ini merupakan
kepercayaan masyarakat Melanau zaman lampau berkaitan dengan adat dan budaya
warisan nenek moyang. Kebanyakan larangan yang dikenakan banyak bergantung
kepada faktor pemakanan untuk si ibu semasa mengandung dan masih didalam
pantang selepas melahirkan seperti wanita hamil tidak boleh makan pucuk-pucuk paku
kerana susu badan akan menjadi masam. Selain itu, mereka dilarang makan sotong,
dikhuatiri menghadapi masalah ketika bersalin. Selain dari faktor pemakanan, si
ibu juga dilarang dari segi perbuatan seperti dilarang mencaci atau
menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat. Selain
itu, si ibu juga dilarang mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil, dikhuatiri
akan kenan. Kebanyakan pantang larang ini adalah bertujuan untuk mendidik masyarakat
agar mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
Apabila
si ibu melahirkan anak, orang kampung dan saudara mara akan datang melawat. Lazimnya
mereka akan membawa hadiah bersama seperti baju bayi, mainan bayi dan lain-lain
lagi. Selapas ibu bersalin mesti ada pemulihannya untuk si ibu. Antaranya ialah
amalan 'bertangas' ini sering dilakukan oleh si ibu selepas bersalin. Tujuan
utama bertangas ialah untuk mengecutkan rahim serta saluran peranakan juga
mengeluarkan kekotoran daripada badan ibu bersalin. Amalan ini jika dilakukan
pada setiap hari selama masa pantang dapat memberi kesegaran kepada tubuh ibu
tersebut. Kulit ibu akan menjadi tegang semula dan berwarna kekuningan kerana
diresapi oleh asap bahan tangas itu. Selain itu, amalan berbengkung biasanya
dilakukan dalam masa pantang selama kira-kira 45 hari. Berbekung dapat memberi
sokongan kepada otot-otot diperut dan mengendurkan otot-otot pada bahagian
punggung akibat kehamilan. Amalan ini memberi keselesaan kepada ibu selepas
bersalin. Seterunya ialah amalan berurut. Berurut ini bertujuan memberi
keselesaan kepada otot-otot badan yang menjadi tegang semasa proses kehamilan.
Berurut juga dikatakan dapat menyegarkan badan yang lemah tetapi ia tidak dapat
memperkukuhkan saraf dan otot badan. Akhir sekali ialah si ibu selepas bersalin
akan memakan jamu atau majun. Jamu boleh dibeli atau dibuat sendiri daripada
akar kayu dan rempah ratus. Si ibu makan jamu selepas bersalin ini bertujuan
untuk mempercepatkan proses pemulihan badan mereka. Kebanyakannya si ibu berasa
kesejukan selepas melahirkan anak.
blogger ni bercampur
ReplyDeletemnmnm
ReplyDeletenmnmnmn
ReplyDelete